{index_ob_css}{index_ob_js}
Koncert Inauguracyjny:
10 lipca 2010
Koncert Inauguracyjny poświęcony Ś.P. Panu Prezydentowi Lechowi Kaczyńskiemu, Pani Prezydentowej Marii Kaczyńskiej oraz ofiarom tragedii w Smoleńsku.
W.A. Mozart – Requiem d–moll KV 626
Malgorzata Rodek – sopran
Dariusz Paradowski – mezzosopran
Tomasz Krzysica – tenor
Szymon Kobyliński – bas
Chór Politechniki Gdańskiej
Gdańska Orkiestra Kameralna
Dyrygent – Mariusz Mróz
Kościół Bożego Ciała, godz. 20.00
W.A. Mozart „Requiem d-moll” KV 626
1. INTROITUS
• Requiem aeternam
2. KYRIE
3. SEQUENS
• Dies irae
• Tuba mirum
• Rex tremendae maiestatis
• Recordare
• Confutatis maledictis
• Lacrimosa
4. OFFERTORIUM
• Domine Iesu Christe
• Hostias et preces tibi
5. SANCTUS
• Sanctus Dominus Deus
6. BENEDICTUS
7. AGNUS DEI
8. COMMUNIO
• Lux aeterna
Dziełem wyjątkowym, otoczonym legendą, w której dziś trudno już oddzielić wydarzenia autentyczne od mitu, jest ostatnia kompozycja Mozarta, Requiem d – moll.
Napisanie tego dzieła zlecono Mozartowi w lipcu 1791 roku, listownie i anonimowo. Mozart otrzymał od tajemniczego posłańca niepodpisany list.
Anonimowy zleceniodawca zamówił u kompozytora mszę żałobną. Podejmowanie prób w celu ustalenia nazwiska zamawiającego posłaniec określił jako niemożliwe i bezcelowe. Mozart otrzymał z góry honorarium, w takiej wysokości, jakiej zażądał.
Nie został określony termin ukończenia dzieła. Nie określono też nawet ramowej koncepcji utworu.
Kiedy komponował Requiem, był już bardzo chory. Kompozytor nie zdołał ukończyć dzieła, choć zaprzątało go do ostatnich chwil życia – jeszcze 4 grudnia pracował nad wątkami Lacrimosa dies illa. Mozart prowadził wyścig z czasem, uważając, że pisze requiem na własną śmierć. Z takim przekonaniem zmarł.
Małgorzata Grzegorzewicz – Rodek – sopran
Solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. W 2002 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasieśpiewu solowego ad. Dariusza Paradowskiego.
W latach 2002-2003 była studentką Flanders Operastudio w Gandawie. Dwukrotnie była stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest laureatką wielu konkursów muzycznych.
Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez m.in. Anthony Rolf-Johnsona, Roberta Aldersona, Stephanie Friede, Mary Brennan, Krystynę Szostek-Radkową, Gerharda Kahry, Rusko Ruskova, Monikę Lenz, Zdzisławę Donat, Christiane Hampe, Christiana Elsnera.
Występowała wielokrotnie na prestiżowych festiwalach m.in. na Międzynarodowym Festiwalu „Wratislawia Cantans”, Baroque Festival of Ambronay, Festiwalu Muzyki Kameralnej w Helu. Odbyła tourneé po wielu krajach Europy: Niemcy, Francja, Szwajcaria, Belgia, Włochy, Czechy, Węgry.
Nagrywała dla Radia i Telewizji Francuskiej oraz dla kanału telewizyjnego ARTE.
Śpiewała pod dyrekcją wybitnych dyrygentów: Rinaldo Alessandriniego, Christopha Rousseta, Pietro Rizzo, Koena Kesselsa, Floriana Heyericka, Marka Pijarowskiego, Roberta Satanowskiego, Marka Tracza i in.
Występowała na scenach operowych Antwerpii, Gandawy, Brugge, Turnhout, Dijon, Avignonu, Toulouse, Reims, Besancon, Wersalu, Rennes, Brukseli, Amsterdamu, Bielefeld, Saarbrücken.
Brała udział w premierach przygotowanych dla Vlaamse Opera w Antwerpii i Gandawie /R. Keiser: „Diana de wraak van Cupido”- Cupido/, Theatre Montansier w Wersalu /W. A. Mozart: „Apollo i Hiacynt”- Melia/, Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans” /B. Britten: „The Little Sweep”- Rowan/, “Opery Polskiej” /W. A. Mozart “Die Zauberflöte” - Pamina/, Academy of Baroque Music Ambronay /J. B. Lully “Cadmus et Hermione” - Venus/
Posiada w swym repertuarze większość partii oratoryjno-kantatowych J. S. Bacha, G. F. Haendla, G. B. Pergolesiego, A. Vivaldiego, J. Haydna, W. A. Mozarta, L. v. Beethovena, F. Schuberta, G. Mahlera, K. Szymanowskiego.
Dariusz Paradowski – mezzosopran
Jako śpiewak mezzosopranista jest zjawiskiem unikatowym nie tylko w wokalistyce polskiej, ale i światowej. Jego niezwykły głos pozwolił na wystawienie oper, w których główne partie pisane były dla kastratów. Jego osiągnięcia są ogromne dla współczesnej historii teatru operowego.
Dariusz Paradowski od najmłodszych lat wykazywał uzdolnienia muzyczne. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku czterech lat, kontynuował ją w szkole I i II stopnia w Gdańsku.
Równolegle uczył się gry na organach i kontrabasie.
Studiował w Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz we Wrocławiu na Wydziale Wokalno - Aktorskim, w klasach śpiewu prof. Alicji Legieć - Matosiuk i prof. Eugeniusza Sąsiadka.
Podczas studiów rozpoczął działalność artystyczną.
Współpracował z zespołami muzyki dawnej: Ars Nova, Fiori Musicali oraz Capella Bydgostiensis.
Występował gościnnie w Operze Krakowskiej (Sekstus w Giulio Caesare G.F. Haendla) i Teatrze Wielkim w Łodzi (Cherubin w Weselu Figara W.A. Mozarta).
Od wielu lat współpracuje Warszawską Operą Kameralną. Jego kreacje w operach Mozarta: Hiacynt (Apollo i Hiacynt), Amintas (Il Re pastore), Ramiro (La finta Giardiniera), Cecilio (Lucio Silla) i Sekstus (La clemenza di Tito) zjednały mu najwyższe uznanie krytyki i aplauz publiczności.
Z taką oceną spotkały się występy artysty z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej w Hiszpanii, Izraelu, Austrii, Francji.
Występy Dariusza Paradowskiego na festiwalach Mozartowskich w Wiedniu i Salzburgu w 1998r. stały się największym wydarzeniem artystycznych tamtych lat.
Jego niezwykły głos i fenomenalna technika wokalna pozwoliły na odtworzenie w autentycznej formie dzieł kompozytorów takich jak: G.F Handel, C. Monteverdi, W.A. Mozart (po raz pierwszy od 300 lat).
Artysta jest laureatem Konkursu Wokalnego im L. Popp w Bratysławie.
Został także nagrodzony "Paszportem Polityki" z osiągnięcia artystyczne.
Posiada na swoim koncie wiele nagrań radiowych i telewizyjnych. Jego płyta CD "Arie i duety Mozarta" była nominowana do nagrody "Fryderyka".
Od kilkunastu lat Dariusz Paradowski prowadzi klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Od 2001r. jest inicjatorem i dyrektorem artystycznym Letniego Festiwalu Muzyki Kameralnej w Helu.
Od 2003 r. jest założycielem i realizatorem przedstawień operowych w Gdańskiej Operze Kameralnej działającej pod auspicjami Akademii Muzycznej im St. Moniuszki w Gdańsku.
W 2006 r, w TVP, TV Arte wyemitowano film dokumentalny pt. "Sopranista", opisujący życie i dokonania artystyczne Dariusza Paradowskiego.
W roku 2006 otrzymał Srebrny Krzyż Zasługi za całokształt działalności artystycznej.
Ponadto artysta jest dyrektorem artystycznym Stowarzyszenia "Europe - Art" z siedzibą w Paryżu.
W 2007 roku otrzymał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie: wokalistyka.
W chwili obecnej pracuje na stanowisku profesora AM.
Tomasz Krzysica – tenor
Absolwent gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie H. Mickiewiczówny.
Jako student uczestniczył w krajowych i zagranicznych kursach mistrzowskich, m.in. u Fedory Barbieri, Rolanda Paneraia, Siegfrieda Lorentza i Ryszarda Karczykowskiego.
Laureat Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (III nagroda i Nagroda Specjalna, 1999r.), Międzynarodowego Konkursu Głosów Operowych “Rosetum” w Mediolanie (I nagroda, 2001r.) i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (II nagroda i Nagrody Specjalne, 2001r.).
Otrzymał “Premio Basiola” - nagrodę włoskiej krytyki muzycznej dla najciekawszej osobowości artystycznej włoskich konkursów wokalnych w 2001 roku.
W 2003 roku otrzymał wyróżnienie Jury na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Hariclea Darcleé w Braili (Rumunia).
Debiutował w 1999 roku partią Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” w Operze Bałtyckiej, a w 2000 roku związał się kontraktem z Warszawską Operą Kameralną, gdzie śpiewa m.in.: Tamina w „Czarodziejskim flecie” Ferranda w "Cosi fan tutte", Ottavia w " Don Giovannim", Belmonta w "Uprowadzeniu z Seraju" W.A. Mozarta, Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego i Nemorina w "Napoju miłosnym" G. Donizettiego.
W 2001 roku został zaproszony do udziału w premierze „Otella” Verdiego (Cassio) na scenie Opery w Tuluzie.
W Teatrze Wielkim w Warszawie zaśpiewał partię Pruniera w "La rondine" Pucciniego (czerwiec 2003r.), a w czerwcu 2004 r. wykonał partię Narrabotha w "Salome" Straussa otrzymując doskonałe recenzje.
Artysta posiada także szeroki repertuar oratoryjno-kantatowy, wykonując m.in. utwory Bacha, Mozarta i innych kompozytorów.
Regularnie występuje Filharmonii Narodowej w Warszawie. Mszę „In tempore belli” Haydna śpiewał w paryskim Théatre des Champs-Elysées i podczas Festiwalu w Nantes z towarzyszeniem Francuskiej Orkiestry Narodowej pod batutą Charlesa Dutoit," Requiem" Mozarta - na Festiwalu w Saint-Denis z Filharmonikami Francuskimi pod dyrekcją Kurta Mazura.
Artysta brał udział w prawykonaniu światowym "Magnificat" W. Kilara a także w serii koncertów z "Missa pro pace".
Szymon Kobyliński – bas
Student Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu prof. Floriana Skulskiego.
Stypendysta Ministerstwa Edukacji Narodowej i Prezydenta Miasta Gdańska, dwukrotnie nominowany do Nagrody Młodych Twórców Miasta Gdańska.
Swoje umiejętności wokalne kształcił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. Claudio Desderiego, Paula Esswooda, Renato Brusona. W kwietniu 2009r. debiutował na deskach Opery Bałtyckiej w "Eugeniuszu Onieginie" Czajkowskiego pod batutą José Maria Florêncio w reżyserii Marka Weissa.
W październiku 2009 r. zadebiutował rolą Mitiucha w "Borysie Godunowie" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, pod batutą Keri-Lynn Wilson, w reżyserii Mariusza Trelińskiego.
Brał udział w światowej premierze opery Kasserna „Comedy of a dumb wife” (Master Jean Maugier).
Wystąpił w operach Mozarta: „Czarodziejski flet” (Sarastro), „Don Giovanni” (Il Commendatore), Otto Nicolai „Die Lustigen Weiber von Windsor” (dr Cajus), Verdi „Rigoletto” (Monterone).
Uczestniczył też w wielu koncertach oratoryjno-kantatowych, m.in.: J.S. Bach - Magnificat D-dur, Johannespassion, Matthäuspassion, W.A. Mozart – Msza C-dur Koronacyjna, A. Salieri – Wielka Msza C-dur; w Helskim Festiwalu Muzyki Kameralnej, Festiwalu Muzyki Dawnej im. Johanna Gottlieba Goldberga w Gdańsku, Festiwalu Muzyki Sakralnej w Gdyni.
Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej
Pierwsze próby utworzenia na Politechnice Gdańskiej zespołu śpiewaczego datowane są na rok 1958 i wiążą się z osobami Leona i Ireneusza Łukaszewskich.
Oficjalna rejestracja działalności Chóru Politechniki Gdańskiej nastąpiła w listopadzie 1965 roku, kiedy to na Politechnice powstał zespół kameralny pod nazwą "Collegium Academicum Musicae Antiqae".
W styczniu 1968r. – na życzenie senatu uczelni – CAMA zmienia nazwę na Chór Politechniki Gdańskiej.
Kierownictwo artystyczne Chóru sprawują kolejno Dyrygenci: Andrzej Lewandowski, Jan Łukaszewski.
Od 1992r. zespół prowadzi Mariusz Mróz, absolwent Wydziału Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Pod kierownictwem Mariusza Mroza zespół ożywia działalność nie tylko muzyczną, ale również społeczno-kulturalną wykonując w 1993r. pierwszy koncert muzyki poważnej na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Jerzego Owsiaka, koncerty dla ofiar pożaru w Stoczni Gdańskiej, Requiem dla powodzian, koncert na rzecz odbudowy kościoła św. Katarzyny w Gdańsku oraz organizując w Gdańsku festiwale chórów akademickich.
Od roku 2000, zespół włącza się aktywnie w organizację festiwali chórów i orkiestr pod patronatem Gdańskiego Towarzystwa Naukowego oraz PZChiO.
Początkowo zespół kontynuuje tradycje wielkich koncertów oratoryjnych - wspólnie z polskimi orkiestrami. Stopniowo spaja obydwie tradycje i nurty wypracowane przez poprzedników - wykonując z rosnącym powodzeniem muzykę XX wieku oraz polską muzykę współczesną.
Trzon zespołu tworzą studenci i absolwenci Politechniki Gdańskiej.
Chór działa wg formuły otwartej, przyjmując corocznie uzdolnioną muzycznie młodzież.
Kariera chórzysty często kończy się wraz z obroną pracy magisterskiej, stąd zespół podlega ciągłym transformacjom.
Sukcesy osiągane przez zespół w takich warunkach potwierdzają wielką pracowitość i prawdziwe umiłowanie śpiewu chóralnego tak przez Dyrygenta, jak i przez samych chórzystów.
Mariusz Mróz
Naukę muzyki rozpoczął w PSM I i II stopnia w Olsztynie w klasie skrzypiec.
Studia muzyczne ukończył w Akademii Muzycznej w Gdańsku, na wydziale dyrygentury chóralnej.
Jest laureatem ogólnopolskiego konkursu młodych dyrygentów w Poznaniu.
Uczestniczył w mistrzowskim kursie dyrygentów w Brugii (Belgia). W latach 1991–2000 pracował z Sopockim Chórem Kameralnym "CONTINUO", a w okresie 2004r.–2009r. z chórem Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej Elblągu.
Z chórem Politechniki Gdańskiej pracuje od 1992 roku, z którym to zespołem jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów i festiwali.
Jest także organizatorem życia muzycznego na Politechnice Gdańskiej.
Od 2000 roku jest prezesem oddziału Gdańskiego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr a także członkiem Zarządu Głównego PZCHiO w Warszawie.
Odznaczony Złotą Odznaką Honorową PZCHiO.
Realizuje się również w roli pedagoga i dyrygenta symfonicznego prowadząc orkiestrę: Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Gdańsku (od 2007 do dziś) oraz zajęcia akademickie z dyrygentury chóralnej.
Od października 2009 - Adiunkt na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w Instytucie Muzycznym.
Z Chórem Politechniki Gdańskiej koncertował we Włoszech, w Austrii, Niemczech, Belgii, Hiszpanii, Francji, Szwajcarii, Estonii, Czechach, Meksyku, na Litwie oraz na Węgrzech. Zaś z pozostałymi zespołami min. w Danii, Szwecji, Holandii i w Wielkiej Brytanii.
Pasją muzyczną Mariusza Mroza jest muzyka cerkiewna, której ukoronowaniem stała się seria tematycznych koncertów z Chórem PG w Gdańsku, Toruniu, Gostyniu i Bydgoszczy (2007r.-2009r.), praca doktorska (rok 2006) oraz płyta nagrana w maju 2008 w murach Cerkwi św. Mikołaja w Gdańsku.
Wołam do Ciebie Człowieku:
W ramach X Międzynarodowego Letniego Festiwalu Kultury i Sztuki w Helu 17 lipca 2010 roku o godz. 20.00 w Kościoła Bożego Ciała w Helu.
Odbył się koncert - "Wołam do Ciebie Człowieku".
Koncert poświęcony Janowi Pawłowi II i Matce Teresie z Kalkuty.
Wykonanie:
Grażyna Barszczewska – recytacja
Robert Grudzień – organy
PROGRAM:
„Wołam do Ciebie człowieku” - to spektakl teatralno - muzyczny w oparciu o życie Błogosławionej Matki Teresy z Kalkuty, która wskazuje dzisiejszemu człowiekowi drogę pojednania i trwałego pokoju.
Uczy nas radości, prawdy i miłości. Ze szczególnym wzruszeniem Jan Paweł II wspominał Matkę Teresę, wielką służebnicę ubogich, Kościoła i całego świata.
Jej życie było świadectwem godności i uprzywilejowania pokornej służby. Wybrała nie tyle bycie najmniejszą, ile służebnicą najmniejszych i najsłabszych.
Jako prawdziwa matka ubogich pochylała się nad osobami doświadczającymi ubóstwa w różnej postaci. Jej wielkość polega na zdolności dawania bez obliczania kosztów, dawania “aż do bólu”. Jej życie było radykalnym przeżywaniem i śmiałym głoszeniem Ewangelii.
Zapraszamy do wysłuchania spektaklu, opartego na scenariuszu aktorki i reżysera - Grażyny Barszczewskiej oraz muzyce Roberta Grudnia.
Życie i drogę do świętości będą przeplatać: poezja Karola Wojtyły i Jana Pawła II oraz myśli i fragmenty listów Matki Teresy z Kalkuty – tej, która wspierała biednych, opiekowała się chorymi i głodnymi. Tam gdzie dostrzegła konieczne potrzeby, przychodziła z pomocą, kierując się miłością serca.
Grażyna Barszczewska
Aktorka teatralna i filmowa o zaskakująco szerokim i wszechstronnym emploi – od lirycznych amantek po charakterystyczne „monstra”).
„Amantka z pieprzem” – jak nazwał ją jeden z wybitnych reżyserów filmowych.
Ma w swoim dorobku ponad 150 wiodących ról dramatycznych i komediowych w teatrze, filmie i telewizji, występy w Kabarecie Dudek i na estradzie, recitale piosenek, nagrane płyty.
Jej charakterystyczny, intrygujący głos znają także słuchacze audycji Polskiego Radia.
Pracowała z wieloma wybitnymi reżyserami w kraju i za granicą.
Urodziła się w Warszawie, 1 maja 1947r. Zna język angielski i rosyjski.
Wykształcona muzycznie – gra na fortepianie. Ukończyła PWST w Krakowie. Od 1983r. związana z zespołem Teatru Polskiego w Warszawie.
Zadebiutowała rolą Niny Zariecznej w dyplomowym spektaklu „Czajki” A. Czechowa w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie. Po dwóch pracowitych sezonach otrzymała angaż do warszawskiego teatru Ateneum, w którym przez dziesięć lat grała role liryczne, dramatyczne i komediowe, zaskakując krytykę i widzów także odważnymi rolami charakterystycznymi.
W Warszawie na szerszą skalę rozpoczęła współpracę z teatrem telewizji i filmem.
Ogromną popularność przyniosły Grażynie Barszczewskiej wiodące role w serialach telewizyjnych (m.in. niezapomniana Nina Ponimirska w znakomitej ekranizacji „Kariery Nikodema Dyzmy”.
W 1982 r. po sukcesie Gizeli w „Dwojgu na huśtawce” (reż. K. Kutz) została zaproszona przez Kazimierza Dejmka do roli Olivii w „Wieczorze Trzech Króli” W. Szekspira w Teatrze Polskim.
W ciągu wielu sezonów kreowała role z wielkiego repertuaru.
Poza macierzystym Teatrem Polskim występuje gościnnie na innych scenach warszawskich (Roma, Ateneum, Komedia, Kwadrat, Nowy), a także pozastołecznych (Kraków, Kalisz, Tarnów, Wrocław).
W 2004r. w Tarnowskim Teatrze im. L. Solskiego wyreżyserowała „Zazdrość” Esther Vilar.
Publikowała również reportaże z podróży filmowych w „Twoim Stylu” i „Rzeczpospolitej”, a także pisała felietony do miesięcznika „Warsaw Point”.
Za osiągnięcia zawodowe została dwukrotnie uhonorowana nagrodą pierwszego stopnia Komitetu ds. Radia i Telewizji (1984r. i 1988r.), Wielkim Splendorem (1999r.), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2003r.), srebrną Glorią Artis (2007r.), Złotym Mikrofonem (2007r.), a także indywidualnymi nagrodami za role teatralne (Szczecin i Wrocław).
W 2008 roku otrzymała tytuł Mistrza Mowy Polskiej.
Za działalność charytatywną połączoną ze sztuką „Solo na dwa głosy” została wyróżniona „Motylem 2001” oraz honorowym członkostwem Stowarzyszenia Chorych na SM, zaś w 2009 roku otrzymała odznaczenie Ambasadora SM. Wraz z mężem Alfredem Andrysem wspiera fundację na rzecz Domu Artysty Weterana w Skolimowie.
Robert Grudzień
Urodzony w Radomiu, ukończył Liceum Muzyczne w Lublinie w klasie organów prof. Zdzisława Jańczuka.
Studiował w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Musikhochschule w Duesseldorfie w klasie prof. Mirosława Pietkiewicza i Christopha Schoenera /organy/, Wernera Smigielskiego /klawesyn/, Kajetana Mochtaka /fortepian/.
Jako stypendysta fundacji muzycznej w Zurichu odbył kurs mistrzowski u prof. J. Gouillou oraz w klasie D.Rotha, H.Haselboecka, G.Boveta, L.Rogga.
Koncertuje stale na terenie całego kraju oraz za granicą.
Na koncie Artysty są liczne nagrania płytowe, i nagrania dla stacji radiowych i telewizyjnych.
Współpracuje z wielkim artystami i znanym solistami , dyrygentami i zespołami, jak m.in. w duecie z sopranistką Teresą Żylis-Gara, tenorem Wiesławem Ochmanem, barytonem Zbigniewem Maciasem, wirtuozem Fletni Pana Georgijem Agratiną, flecistą Grzegorzem Olkiewiczem, sopranistką Yoshiko Hara, Wolfgangiem Ebnerem - róg alpejski, wiolonczelistą Wolfgangiem Panhoferem, Helmutem Demmerem trębaczem, pianistą Arturem Jaroniem oraz gitarzystą Romualdem Erencem.
Współpracuje z Poznańskimi Słowikami.
Jest twórcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej, odbywającego się w 48 miastach na terenie Polski płdn.-wsch.
Często powoływany w charakterze konsultanta do opiniowania projektów nowych instrumentów a także remontów i restauracji historycznych organów.
W 1990r. otrzymał nagrodę Komitetu d/s Radia i Telewizji za twórczość radiową.
W 1991 i 1992 roku otrzymał stypendium twórcze Wojewody Radomskiego w dziedzinie muzyki.
Otrzymał szereg dyplomów, nagród i wyróżnień od m.in. Ministerstwa Kultury i Sztuki.
W roku 1996 obchodził jubileusz 10-lecia pracy artystycznej.
Czytelnicy "Gazety Wyborczej" przyznali mu tytuł Radomianina Roku 1994.
Jest honorowym obywatelem m. Leżajska, Zelowa, Stalowej Woli, Jędrzejowa oraz przyjacielem Miasta Mielca. Dyrektor Fundacji im. Mikołaja z Radomia, organizatora festiwali organowych i akcji na rzecz zabytkowych organów w Polsce.
Wykładowca na Politechnice Radomskiej im. Kazimierza Pułaskiego.
Ostatnim wielkim sukcesem Artysty był cykl koncertów zorganizowanych przez niego, z jego udziałem jako solisty, oraz udziałem wirtuoza Fletni Pana prof. G. Agratiny, pod dyrekcją samego Krzysztofa Pendereckiego m.in. z orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, które spotkały się z ogromnym uznaniem publiczności i odbiły bardzo szerokim echem w mediach w Polsce i poza granicami.
Wieczór Operowy:
22 lipca 2010 - Wieczór Operowy
Gdańska Opera Kameralna W.A. Mozart
„Bastien i Bastienne”
Muzeum Rybołówstwa, godz 19.00
BASTIEN I BASTIENNE
Młoda arystokratka Bastienne pogrążona jest w rozpaczy, gdyż jej ukochany Bastien odsunął się od niej skuszony względami, jakimi darzy go bogata Hrabina.
Wuj Colas, uważany za mądrego człowieka, poucza ją, iż nie powinna zbyt otwarcie okazywać swych uczuć Bastienowi, a raczej zalotnością i kokieterią zwracać na siebie uwagę innych mężczyzn. Zdaniem wuja ma być to niezawodny sposób na wzbudzenie zazdrości w sercu nikczemnika.
Gdy Bastien powraca, hrabia Colas oznajmia mu, iż podczas gdy on się zabawiał, jego ukochana wybrała sobie innego adoratora.
Wuj poruszony desperackimi błaganiami niewdzięcznika obiecuje, że pomoże mu w odzyskaniu uczuć dziewczyny. Po wielu perypetiach, spotkawszy się wreszcie sam na sam, Bastien i Bastienne udają, że nie są już sobą zainteresowani. Rozpoczynają tym samym niebezpieczną grę.
Jednak zgodnie ze starym powiedzeniem: „kto się czubi, ten się lubi”, następuje pomiędzy nimi zgoda, a miłość triumfuje.
Cała zasługa przypada oczywiście sprytnemu wujowi Colas i jego miłosnym czarom, a finałowy terzett jest największą pochwałą jego umiejętności.
O UTWORZE
Singspiel „Bastien i Bastienne” jest dziełem 12-letniego zaledwie Mozarta i ma ciekawą historię.
To urocze dziełko powstało na zamówienie słynnego wiedeńskiego lekarza Antona Mesmera, w którego posiadłości, na ogrodowej scenie odbyła się jego premiera.
Libretto stanowi tekst innej opery: „Le devin du village” (Wiejski czarodziej), którego autorem był Jan Jakub Russeau, a które na potrzeby młodego kompozytora przetłumaczone zostało na język niemiecki.
Pomimo iż ta jednoaktówka skomponowana została przez dziecko, doskonale wpisuje się w styl oraz tradycję swojej epoki. Sentymentalny klimat tak modnej wówczas pasterskiej sielanki stanowi tło akcji.
Mozart swoje myśli muzyczne zawarł w, przeważnie solowych, ariettach mających formę nieskomplikowanych pieśni, duetach i terzecie, które ręka młodego geniusza ubarwiła finezyjnym rytmem i melodiami.
GDAŃSKA OPERA KAMERALNA
W.A. MOZART „BASTIEN I BASTIENNE”
OBSADA:
Bastien Wojciech Winnicki,
Bastienne Liza Wesołowska,
Colas Piotr Lempa,
Księżna Agnieszka Rejek,
Książę Michał Bronk,
Służąca Katarzyna Wilk,
Służący Janusz Bazylewicz,
Klawesyn Grażyna Troć,
Orkiestra Rameau Ensemble pod dyrekcją Piotra Staniszewskiego,
Reżyseria Dariusz Paradowski,
Scenografia Katarzyna Orłowska,
Charakteryzacja Bernadeta Nirewicz,
Światło Gdańska Agencja Artystyczna Lew.
Gdańska Opera Kameralna
Gdańska Opera Kameralna nie jest instytucją, lecz wielkim artystycznym projektem skupionym wokół jej założyciela i dyrektora Dariusza Paradowskiego.
Opiera się ona na zaangażowaniu człowieka, który w jednej osobie łączy funkcje dyrektora, reżysera, śpiewaka i pedagoga.
Powstała, aby przybliżać publiczności repertuar opery barokowej i klasycznej, a także formę teatru operowego.
Autorzy spektakli Gdańskiej Opery Kameralnej nie ograniczają się do pracy odtwórczej.
Opierając się na wzorcach klasycznych, ożywiają inscenizację i reżyserię ciekawą interpretacją tak, że znane dzieła odzyskują swoją świeżość i nabierają nowych znaczeń.
Z zamiarem założenia w Trójmieście opery kameralnej Dariusz Paradowski nosił się od kilku lat.
Inauguracja nastąpiła 9 maja 2004 roku, kiedy to połączonymi siłami Gdańskiej Opery Kameralnej i Gdańskiej Akademii Muzycznej została wystawiona w kościele Św. Jana w Gdańska opera G.F. Haendla „Juliusz Cezar w Egipcie”. Pomimo krótkiego okresu przygotowań spektakl uzyskał przychylne recenzje, a publiczność przychylnie powitała Gdańską Operę Kameralną.
Tworzy ją wyjątkowy zespół zaangażowanych, utalentowanych pasjonatów: od śpiewaków, techników, scenografów i muzyków, po reżysera.
Skład jest zmienny, dlatego zawsze jest otwarty na ludzi pełnych pomysłów, dla których opera zajmuje ważne miejsce w życiu.
Mimo że w zespole nie brak wykonawców o ustalonej już pozycji zawodowej, uznanych solistów poważnych scen operowych czy laureatów międzynarodowych konkursów, to swoje miejsce znajdują tu także ludzie młodzi, nierzadko debiutanci.
O powodzeniu tego projektu świadczy nie tylko pozytywny odbiór ze strony audytorium i krytyki, ale także zaproszenia które napływają do nas z kraju i zagranicy.
Największym jak do tej pory sukcesem Gdańskiej Opery Kameralnej było wystawienie opery W.A. Mozarta „Apollo et Hyacinthus” w słynnym Teatrze Montansier we Francji, który jak do tej pory nigdy nie gościł polskich zespołów.
Poza tym spektakle Gdańskiej Opery Kameralnej uświetniały projekt Nova Polska, czyli obchody roku polskiego we Francji oraz wystawę „Transalpinum” Muzeum Narodowego w Gdańsku.
Koncert cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem, obejrzało go ponad 130 osób, zainteresowanych było tak wielu, że niestety nie wszyscy mogli wejść.
Wielcy Mistrzowie Wiolinistyki:
Wielcy Mistrzowie Wiolinistyki
24 lipca 2010
Kościół Bożego Ciała, godz. 20.00
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Cappella Gedanensis
Antonio Vivaldi
„Cztery pory roku”
Koncert nr 1 E-dur "Wiosna" ("La Primavera"), RV 269
1. Allegro
2. Largo
3. Allegro
Koncert nr 2 g-moll "Lato" ("L`Estate"), RV 315
1. Allegro non molto
2. Adagio e piano - Presto e forte
3. Presto
Koncert nr 3 F-dur "Jesień" ("L`Autunno"), RV 293
1. Allegro
2. Adagio molto
3. Allegro
Koncert nr 4 f-moll "Zima" ("L`Inverno"), RV 297
1. Allegro non molto
2. Largo
3. Allegro
Konstanty Andrzej Kulka
Skrzypek, urodzony 5 marca 1947 w Gdańsku.
Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 8 lat u Stefana Hermana i kontynuował ją u tego samego pedagoga w Państwowym Liceum Muzycznym i Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku (dyplom z wyróżnieniem w 1971r.).
Jako siedemnastolatek otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Niccolò Paganiniego w Genui, jednak drogę do sławy otworzył mu w 1964 Międzynarodowy Konkurs Radiowy ARD w Monachium, podczas którego zdobył I nagrodę. Od tego momentu rozpoczęła się jego światowa kariera.
Od 1966r. Konstanty Andrzej Kulka koncertował na obu półkulach (we wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Ameryce Północnej i Południowej, Japonii oraz Australii) - zagrał ponad 1500 recitali i koncertów symfonicznych.
Jako solista był gościem wielu renomowanych orkiestr (m.in. Berliner Philharmoniker, Chicago Symphony Orchestra, London Symphony Orchestra, English Chamber Orchestra, Conertgebouw Amsterdam, Minneapolis Symphony Orchestra, Leningradzkej Filharmonii), uczestniczył w prestiżowych festiwalach muzycznych, m.in. w Lucernie, Bordeaux, Flandrii, Berlinie, Pradze, Barcelonie, Brighton, Warszawie.
Szczególne miejsce w tournées artystycznych skrzypka zajmują występy z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, z którą w 1971r. odbył najdłuższą podróż – po krajach Afryki, Azji i Australii.
Od 1968 roku występował w duecie z Jerzym Marchwińskim. Uprawiał też kameralistykę jako członek Kwartetu fortepianowego Polskiego Radia i Telewizji (razem ze Stefanem Kamasą, Romanem Jabłońskim i Jerzym Marchwińskim).
Konstanty Andrzej Kulka ma na koncie wiele nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej oraz wytwórni Polskie Nagrania.
W jego dorobku fonograficznym znajdują się koncerty m.in. Antonio Vivaldiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Felixa Mendelssohna-Bartholdy, Aleksandra Głazunowa, Édouarda Lalo, Béli Bartóka, Sergiusza Prokofiewa, Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmsa, Mieczysława Karłowicza, Paula Hindemitha, Karola Szymanowskiego.
Zarejestrował też wiele sonat i utworów wirtuozowskich.
Wśród nagrań płytowych szczególne uznanie zyskały "Cztery pory roku" Vivaldiego z Orkiestrą Kameralną Karola Teutscha, koncerty skrzypcowe Mendelssohna-Bartholdy i Głazunowa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jerzego Katlewicza, "Koncert skrzypcowy D-dur" Brahmsa z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Witolda Rowickiego, a także "Sonaty na skrzypce solo" Johanna Sebastiana Bacha. Nagrywa też dla zagranicznych radiofonii i firm płytowych.
Jego nagranie "II Koncertu skrzypcowego" Szymanowskiego dla EMI zostało w 1981r. nagrodzone Grand Prix du Disque.
Ważne miejsce w repertuarze artysty zajmuje muzyka współczesna.
Jest znakomitym interpretatorem utworów Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego (m.in. "Koncertu skrzypcowego", który wykonywał wielokrotnie z różnymi orkiestrami pod dyrekcją kompozytora), Henryka Hubertusa Jabłońskiego, Augustyna Blocha, Eugeniusza Knapika.
Konstanty Andrzej Kulka prowadzi jednocześnie działalność pedagogiczną - od 1994r. jest profesorem Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie jednocześnie kieruje Katedrą Instrumentów Smyczkowych.
Otrzymał wiele wyróżnień, nagród i odznaczeń, m.in. Nagrody Ministra Kultury i Sztuki, Nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych "za wybitne zasługi w propagowaniu kultury polskiej za granicą", Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski.
Cappella Gedanensis
Twórcą i założycielem Cappelli Gedanensis jest prof. dr Alina Kowalska-Pińczak, pedagog, wokalista i była dziekan Wydziału Teorii i Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Początki zespołu sięgają 1981 roku. Cappella Gedanensis nawiązując do bogatej twórczości muzycznej dawnego Gdańska, kontynuuje tradycje Kapeli Rajców Miejskich założonej w XVI wieku. Wykonuje opracowane i wydane drukiem arcydzieła muzyki gdańskiej.
W dorobku repertuarowym zespołu znajdują się dzieła gdańskich kompozytorów. Poza repertuarem gdańskim zespół wykonuje również wielkie dzieła oratoryjno - kantatowe - G.F. Händla, J.S. Bacha, A. Vivaldiego, G.B. Pergolesiego, W.A. Mozarta, F. Schuberta, J. Hydna.
Część tego bogatego dorobku artystycznego została wydana na płytach analogowych i kompaktowych.
Zespół ma w swym dorobku dwie Platynowe Płyty - Antoniego Vivaldiego, Pory roku - 2000r. oraz kolędy Nowy Rok u Ojca Świętego - 2002r.
Płyta L. Boccheriniego, Stabat Mater z udziałem A. Tomaszewskiej została nominowana do NAGRODY FRYDERYK 2008r.
Cappella koncertowała niemal na całym świecie - w USA, Chinach, Izraelu oraz większości państw europejskich.
Uczestniczyła w licznych festiwalach międzynarodowych, m.in. zespół wziął udział w - Festiwalu Radiowym WDR w Herne i Schwabisch Gmünd (Spalt, Niemcy), Festiwalu Muzyki Sakralnej w Abu Gosh (Izrael) Wratislavia Cantans, Festiwalu Muzyki Dawnej (Bruksela), Festiwalu Muzyki Barokowej (Niemcy, Litwa, Polska), Royal Music Festiwal (Sztokholm), Festiwalu Chóralnym (Brema).
Zespół występował także przed Ojcem Świętym Janem Pawłem II oraz uczestniczył w znaczących wydarzeniach historycznych z udziałem prezydentów i monarchów Europy.
Zespół realizował wspólne projekty z Reinhardem Goebelem Musica Antiqua Köln, Kwintetem Filharmoników Berlińskich, Triem Sigiswalda Kuijkena oraz z Zespołem Capilla Flamenca.
W 2004 roku Cappella Gedanensis wspólnie z Radą Miasta Gdańska zapoczątkowała cykl koncertów "Muzyka w Nowym Ratuszu. ,,Promocje młodych talentów", gdzie występują młodzi artyści, m.in. stypendyści i laureaci Nagród Prezydenta Miasta Gdańska. Dokonania młodych artystów i ich mistrzów wydawane są na płytach w ramach projektu "Złota Kolekcja Talentów Gdańskich".
Prezentacje najmłodszego pokolenia artystów odnoszących sukcesy w konkursach krajowych i zagranicznych, przybliżają społeczeństwu osiągnięcia gdańszczan w dziedzinie kultury.