MAŁGORZATA RODEK – sopran
Solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. W 2002 roku ukończyła z wyróżnieniem AM im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego prof. D. Paradowskiego. W latach 2002-2003 była studentką Flanders Operastudio w Gandawie. Dwukrotna stypendystka MKiDN. W 2012 roku obroniła pracę doktorską w AM im. S. Moniuszki w Gdańsku. Jest laureatką wielu konkursów muzycznych m.in. I nagrody na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. F. Platówny we Wrocławiu, oraz I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez A. Rolf-Johnsona, R. Aldersona, M. Brennan, K. Szostek-Radkową, R. Ruskova, M. Lenz, Z. Donat, Ch. Elsnera. Występowała wielokrotnie na prestiżowych festiwalach m.in. na Międzynarodowym Festiwalu „Wratislawia Cantans”, Baroque Festival of Ambronay. Nagrywała dla Radia i Telewizji Francuskiej oraz dla kanału telewizyjnego ARTE. Śpiewała pod dyrekcją wybitnych dyrygentów: R. Alessandriniego, Ch. Rousseta, P. Rizzo, F. Heyericka, A. Duczmal, M. Pijarowskiego. Występowała na scenach operowych Antwerpii, Gandawy, Dijon, Toulouse, Reims, Wersalu, Brukseli, Amsterdamu, Bielefeld, Saarbrücken. Współpracowała z wieloma orkiestrami: Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Lwowskiej, European Johann Strauss Orchestra, Capellą Cracoviensis, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”. Od 2004 jest solistką WOK, gdzie kreuje główne role w operach W.A. Mozarta: „La clemenza di Tito” , „Cosi fan tutte” , „Don Giovanni”, „Lucio Silla”, „Mitridate, re di Ponto”, „Die Zauberflöte”, „Thamos”. Posiada w swym repertuarze pieśni oraz większość partii oratoryjno-kantatowych J. S. Bacha, G. F. Haendla, G. B. Pergolesiego, A. Vivaldiego, L. v. Beethovena, F. Schuberta, G. Mahlera, K. Szymanowskiego, W. Lutosławskiego. Małgorzata Rodek jest adiunktem Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie.
Orkiestra Kameralna Progress
To młody, dynamicznie rozwijający się zespół założony w 2009 roku przez dyrygenta Szymona Morusa. Współtworzą go utytułowani soliści, kameraliści, laureaci wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów. Od początku swojego istnienia Orkiestra związana jest z miastem Tczew, w którym rokrocznie daje cykle koncertowe tworząc trzon życia kuturalnego w regionie. O licznych sukcesach zespołu świadczy udział w znaczących wydarzeniach muzycznych nie tylko Pomorza, ale i całego kraju. Naczelną ambicją muzyków jest łączenie różnych Kultur, Narodów i regionów Polski. W kwietniu 2013 roku orkiestra wzięła udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim z dużym powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem niemieckie J.Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy A.Schonberga. W tym samym roku zespół uroczyście inaugurował otwarcie nowej sali koncertowej Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie prawykonując dzieło Karola Nepelskiego.
Od początku swego istnienia Orkiestra współpracuje z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku biorąc udział w koncertach kompozytorskich organizowanych przez uczelnię. W trakcie swej pięcioletniej działalności Orkiestra Kameralna Progress występowała na licznych festiwalach muzycznych w Polsce takich m.in. jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej we Fromborku, Międzynarodowy Festiwal Kultury i Sztuki w Helu, Dobrodzień Classic Festiwal prezentując się w intrygujących interpretacjach muzyki klasycznej i rozrywkowej. Od początku swej działalności Orkiestra współpracuje z Telewizją Polską biorąc udział w widowiskach słowno-muzycznych transmitowanych na żywo m.in.: „Szukamy stajenki” do tekstów Jacka Kaczmarskiego, czy „Solidarność to znaczy jeden i drugi”.
Szczególne miejsce w repertuarze Zespołu zajmuje muzyka współczesna, której promowanie jest naczelnym priorytetem jej dyrektora artystycznego. Orkiestra Kameralna Progoress dokonała licznych prawykonań utworów polskich kompozytorów młodego pokolenia m.in.: Agnieszki Stulgińskiej, Pawła Kwapińskiego, Artura Guzy, Karola Nepelskiego. W roku 2014 w Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie dokonała prawykonania Opery Kaszubskiej Rebeka Michała Dobrzyńskiego do libretta Tomasza Fopke w ramach ogólnopolskiego roku Oskara Kolberga.
Z Orkiestrą Kameralną Progress w roli solistów występowali m.in.: słynny skrzypek, ostatni uczeń Davida Oistracha - Michael Vaiman, czy też solistka Metropolitan Opera w Nowym Yorku - Miroslava Yordanova.
Zespół brał również udział w nagraniach muzyki filmowej Bruno Lohengrena, oraz kolęd kaszubskich w aranżacji Macieja Bolewskiego.
Od 2013 roku Orkiestra Kameralna Progress działa pod patronatem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem.
Szymon Morus - po ukończeniu studiów w klasie skrzypiec dra hab. Andrzeja Kacprzaka pogłębiał wiedzę muzyczną na Wydziale Dyrygentury Symfoniczno - Operowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Rajskiego. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów. Nominowany do nagrody Młody Twórca Kultury 2012, 2014, 2015 roku oraz do Pomorskich Sztormów za 2016 rok. Współdziała z instytucjami kulturalnymi Wybrzeża. Jako Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane prowadzi ożywioną działalność artystyczną na terenie województwa pomorskiego. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Kameralnej Progress. Jako dyrygent współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi, Polską Filharmonią Kameralną, Polską Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Sinfoniettą Consonus oraz Operą Bałtycką. Współpracował w roli asystenta z takimi osobowościami jak: Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Wojciech Rajski, Tadeusz Kozłowski czy Massimiliano Caldi. Jest pomysłodawcą i organizatorem cieszących się dużym zainteresowaniem cyklicznych projektów m.in.: „Gdańskich Impresji Muzycznych”, „Coś klasycznego dla Żaka Gdańskiego” czy „Zasłuchanie”.
W lipcu 2011 roku wraz z Orkiestrą Kameralną Progress dokonał nagrania muzyki filmowej Bruno Lohengrena, a w listopadzie 2012 roku z tym samym zespołem oraz Chórem Discantus Sławomira Bronka utrwalił kaszubskie kolędy na płycie Gode na Kaszebach. W kwietniu 2013 razem z Orkiestrą Kameralną Progress wziął udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim, z powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem Niemieckie Johannesa Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy Arnolda Schönberga. W październiku 2013 r. prowadząc gościnnie Sinfoniettę Consonus, dokonał rejestracji albumu zatytułowanego Explorations for keyboard and orchestra, w którym partię solową wykonywał sam Jordan Rudess - klawiszowiec legendarnego zespołu Dream Theater. W sezonie artystycznym 2014/2015 pełnił funkcję Dyrygenta - Rezydenta Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W 2015 roku asystował Maestro Tadeuszowi Kozłowskiemu, podczas przygotowań premiery Otello Giuseppe Verdiego oraz Strasznego DworuStanisława Moniuszki na scenie Opery Bałtyckiej. W tym samym Teatrze w lutym/marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego z wielkim powodzeniem prezentując dzieło gdańskiej publiczności oraz debiutując na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
Szymon Morus stale propaguje muzykę współczesną młodych, polskich kompozytorów, dokonując szeregu prawykonań w tym m.in.: Phantasmagoria, Fickle plans Pawła Kwapińskiego, Przemawiam językiem zrozumiałym dla wszystkich Justyny Kowalskiej Lasoń, On the edge of conciousness Przemysława Schellera, Fonemy Kaszubskie Karola Nepelskiego czy Rebekę – operę kaszubską Michała Dobrzyńskiego.
W lipcu 2015 roku nakładem wydawnictwa Acte Prealable ukazała się debiutancka płyta Orkiestry Kameralnej Progress pod batutą Szymona Morusa z kompozycjami Elgara, Szostakowicza oraz Pendereckiego, wysoko oceniona przez krytykę muzyczną. W marcu 2017 ukazały się kolejne wydawnictwa z udziałem Orkiestry Kameralnej Progress pod batutą Szymona Morusa: Mendelssohn, Chausson – Double Concertos /Acte Prealable/ oraz Love Songs /Soliton/ z kompozycjami Leszka Kułakowskiego.
Od października 2013 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Od stycznia 2016 roku pełni funkcję dyrygenta w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.