Piątek, 14 czerwca 2024
Imieniny: Bazyli, Eliza, Justyna
pochmurno
17°C

Koncert Inauguracyjny poświęcony św. Janowi Pawłowi II, 22 lipca, godz. 20:00, Kościół pw. Bożego Ciała w Helu

Obraz przedstawia logo - klawiatura fortepianu

Obraz przedstawia Małgorzatę Rodek

MAŁGORZATA RODEK  – sopran

Solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. W 2002 roku ukończyła z wyróżnieniem AM im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego prof. D. Paradowskiego. W latach 2002-2003 była studentką Flanders Operastudio w Gandawie. Dwukrotna stypendystka MKiDN. W 2012 roku obroniła pracę doktorską w AM im. S. Moniuszki w Gdańsku. Jest laureatką wielu konkursów muzycznych m.in. I nagrody na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. F. Platówny we Wrocławiu, oraz I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez A. Rolf-Johnsona, R. Aldersona, M. Brennan, K. Szostek-Radkową, R. Ruskova, M. Lenz, Z. Donat, Ch. Elsnera. Występowała wielokrotnie na prestiżowych festiwalach m.in. na Międzynarodowym Festiwalu „Wratislawia Cantans”, Baroque Festival of Ambronay. Nagrywała dla Radia i Telewizji Francuskiej oraz dla kanału telewizyjnego ARTE. Śpiewała pod dyrekcją wybitnych dyrygentów: R. Alessandriniego, Ch. Rousseta, P. Rizzo, F. Heyericka, A. Duczmal, M. Pijarowskiego. Występowała na scenach operowych Antwerpii, Gandawy, Dijon, Toulouse, Reims, Wersalu, Brukseli, Amsterdamu, Bielefeld, Saarbrücken. Współpracowała z wieloma orkiestrami: Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Lwowskiej, European Johann Strauss Orchestra, Capellą Cracoviensis, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”. Od 2004 jest solistką WOK, gdzie kreuje główne role w operach W.A. Mozarta: „La clemenza di Tito” , „Cosi fan tutte” , „Don Giovanni”, „Lucio Silla”, „Mitridate, re di Ponto”, „Die Zauberflöte”, „Thamos”. Posiada w swym repertuarze pieśni oraz większość partii oratoryjno-kantatowych J. S. Bacha, G. F. Haendla, G. B. Pergolesiego, A. Vivaldiego,  L. v. Beethovena, F. Schuberta, G. Mahlera, K. Szymanowskiego, W. Lutosławskiego. Małgorzata Rodek jest adiunktem Wydziału Artystycznego UMCS w Lublinie.

 

 

 

Obraz przedstawia Orkiestę Kameralną Progress

Orkiestra Kameralna Progress 

To młody, dynamicznie rozwijający się zespół założony w 2009 roku przez dyrygenta Szymona Morusa. Współtworzą go utytułowani soliści, kameraliści, laureaci wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów. Od początku swojego istnienia Orkiestra związana jest z miastem Tczew, w którym rokrocznie daje cykle koncertowe tworząc trzon życia kuturalnego w regionie. O licznych sukcesach zespołu świadczy udział w znaczących wydarzeniach muzycznych nie tylko Pomorza, ale i całego kraju. Naczelną ambicją muzyków jest łączenie różnych Kultur, Narodów i regionów Polski. W kwietniu 2013 roku orkiestra wzięła udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim z dużym powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem niemieckie J.Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy A.Schonberga. W tym samym roku zespół uroczyście inaugurował otwarcie nowej sali koncertowej Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie prawykonując dzieło Karola Nepelskiego.

Od początku swego istnienia Orkiestra współpracuje z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku biorąc udział w koncertach kompozytorskich organizowanych przez uczelnię. W trakcie swej pięcioletniej działalności Orkiestra Kameralna Progress występowała na licznych festiwalach muzycznych w Polsce takich m.in. jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej we Fromborku, Międzynarodowy Festiwal Kultury i Sztuki w Helu, Dobrodzień Classic Festiwal prezentując się w intrygujących interpretacjach muzyki klasycznej i rozrywkowej. Od początku swej działalności Orkiestra współpracuje z Telewizją Polską biorąc udział w widowiskach słowno-muzycznych transmitowanych na żywo m.in.: „Szukamy stajenki” do tekstów Jacka Kaczmarskiego, czy „Solidarność to znaczy jeden i drugi”.

Szczególne miejsce w repertuarze Zespołu zajmuje muzyka współczesna, której promowanie jest naczelnym priorytetem jej dyrektora artystycznego. Orkiestra Kameralna Progoress dokonała licznych prawykonań utworów polskich kompozytorów młodego pokolenia m.in.: Agnieszki Stulgińskiej, Pawła Kwapińskiego, Artura Guzy, Karola Nepelskiego. W roku 2014 w Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie dokonała prawykonania Opery Kaszubskiej Rebeka Michała Dobrzyńskiego do libretta Tomasza Fopke w ramach ogólnopolskiego roku Oskara Kolberga.

Z Orkiestrą Kameralną Progress w roli solistów występowali m.in.: słynny skrzypek, ostatni uczeń Davida Oistracha - Michael Vaiman, czy też solistka Metropolitan Opera w Nowym Yorku - Miroslava Yordanova.

Zespół brał również udział w nagraniach muzyki filmowej Bruno Lohengrena, oraz kolęd kaszubskich w aranżacji Macieja Bolewskiego.

Od 2013 roku Orkiestra Kameralna Progress działa pod patronatem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem.

 

Szymon Morus - po ukończeniu studiów w klasie skrzypiec dra hab. Andrzeja Kacprzaka pogłębiał wiedzę muzyczną na Wydziale Dyrygentury Symfoniczno - Operowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Rajskiego. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów. Nominowany do nagrody Młody Twórca Kultury 2012, 2014, 2015 roku oraz do Pomorskich Sztormów za 2016 rok. Współdziała z instytucjami kulturalnymi Wybrzeża. Jako Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane prowadzi ożywioną działalność artystyczną na terenie województwa pomorskiego. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Kameralnej Progress. Jako dyrygent współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi, Polską Filharmonią Kameralną, Polską Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Sinfoniettą Consonus oraz Operą Bałtycką. Współpracował w roli asystenta z takimi osobowościami jak: Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Wojciech Rajski, Tadeusz Kozłowski czy Massimiliano Caldi. Jest pomysłodawcą i organizatorem cieszących się dużym zainteresowaniem cyklicznych projektów m.in.: „Gdańskich Impresji Muzycznych”, „Coś klasycznego dla Żaka Gdańskiego” czy „Zasłuchanie”.

W lipcu 2011 roku wraz z Orkiestrą Kameralną Progress dokonał nagrania muzyki filmowej Bruno Lohengrena, a w listopadzie 2012 roku z tym samym zespołem oraz Chórem Discantus Sławomira Bronka utrwalił kaszubskie kolędy na płycie Gode na Kaszebach. W kwietniu 2013 razem z Orkiestrą Kameralną Progress wziął udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim, z powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem Niemieckie Johannesa Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy Arnolda Schönberga. W październiku 2013 r. prowadząc gościnnie Sinfoniettę Consonus, dokonał rejestracji albumu zatytułowanego Explorations for keyboard and orchestra, w którym partię solową wykonywał sam Jordan Rudess - klawiszowiec legendarnego zespołu Dream Theater. W sezonie artystycznym 2014/2015 pełnił funkcję Dyrygenta - Rezydenta Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. W 2015 roku asystował Maestro Tadeuszowi Kozłowskiemu, podczas przygotowań premiery Otello Giuseppe Verdiego oraz Strasznego DworuStanisława Moniuszki na scenie Opery Bałtyckiej. W tym samym Teatrze w lutym/marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego z wielkim powodzeniem prezentując dzieło gdańskiej publiczności oraz debiutując na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie. 

Szymon Morus stale propaguje muzykę współczesną młodych, polskich kompozytorów, dokonując szeregu prawykonań w tym m.in.: Phantasmagoria, Fickle plans Pawła Kwapińskiego, Przemawiam językiem zrozumiałym dla wszystkich Justyny Kowalskiej Lasoń, On the edge of conciousness Przemysława Schellera, Fonemy Kaszubskie Karola Nepelskiego czy Rebekę – operę kaszubską Michała Dobrzyńskiego.

W lipcu 2015 roku nakładem wydawnictwa Acte Prealable ukazała się debiutancka płyta Orkiestry Kameralnej Progress pod batutą Szymona Morusa z kompozycjami Elgara, Szostakowicza oraz Pendereckiego, wysoko oceniona przez krytykę muzyczną. W marcu 2017 ukazały się kolejne wydawnictwa z udziałem Orkiestry Kameralnej Progress pod batutą Szymona Morusa: Mendelssohn, Chausson – Double Concertos /Acte Prealable/ oraz Love Songs /Soliton/ z kompozycjami Leszka Kułakowskiego.

Od października 2013 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. Od stycznia 2016 roku pełni funkcję dyrygenta w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

DO GÓRY

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Twoja przeglądarka blokuje powiadomienia. Kliknij Bezpieczna (Secure) i kliknij Zezwalaj
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.