Środa, 24 kwietnia 2024
Powróć do: Wymiana młodzieży

WYMIANA MŁODZIEŻY - HEL - HERMESKEIL 17-24.10.2015

SPRAWOZDANIE Z WYMIANY POLSKO – NIEMIECKIEJ 17.10.2015 – 24.10.2015 w HELU

17 października o godzinie 23.00 przywitaliśmy na lotnisku w Gdańsku grupę naszych niemieckich kolegów z partnerskiego miasta Hermeskeil.

Obraz przedstawia flagi Polski i Niemiec  Obraz przedstawia przywitanie na lotnisku w Gdańsku grupy naszych niemieckich kolegów

Do około 1.00 w nocy towarzyszyliśmy im aż do zakwaterowania się w hotelu Cassubia w Helu.

Obraz przedstawia gościnny obiad w Restauracji Kutter  Obraz przedstawia zdjęcie foki

Obraz przedstawia tresurę fok w Helu  Obraz przedstawia zwiedzanie Domu Morświna

W niedzielę – 18.10.2015 po krótkim spacerze po naszym urokliwym mieście i po gościnnym obiedzie w Kuttrze, udaliśmy się do fokarium. Tam wszyscy bawiliśmy się obserwując tresurę, popisy i sztuczki w wykonaniu fok, potem zwiedzaliśmy Dom Morświna.

Obraz przedstawia wspólnie spędzony czas w Checzy Kaszubskiej  Obraz przedstawia uroczyste powitanie grupy niemieckich uczniów

Obraz przedstawia wspólne śpiewanie alfabetu kaszubskiego

Wieczór spędzilismy wspólnie w Checzy Kaszubskiej, gdzie bardzo miło przyjeli nas członkowie Zrzeszenia Kaszubsko – Pomorskiego oraz uroczyście powitali grupę niemieckich uczniów – dyrektor Zespołu Szkól Ogólnokształcących pani Irena Sojecka i zastępca burmistrza Helu pan Jarosław Pałkowski. Razem biesiadowalismy i śpiewaliśmy alfabet kaszubski oraz inne piosenki i przyśpiewki. Razem biesiadowalismy i śpiewaliśmy alfabet kaszubski oraz inne piosenki i przyśpiewki.

Obraz przedstawia zdjęcie z meczu piłki nożnej  Obraz przedstawia zdjęcie z meczu piłki nożnej

W tak cudownych nastrojach udalismy się na halę sportowo – widowiskową, gdzie po uroczystym odśpiewaniu hymnów rozegraliśmy mecz piłki nożnej Polska – Niemcy. Niestety tym razem przegraliśmy 4:2 ale zabawa, kibicowanie, dreszcz emocji podczas gry, zaangażowanie pozostaną w naszej pamięci bardzo długo.

Obraz przedstawia wspólną podróż pociągiem do Gdyni  Obraz przedstawia wspólne zdjęcie na Placu Kaszubskim

Obraz przedstawia wspólne zwiedzanie Portu w Gdyni  Obraz przedstawia wspólne zwiedzanie Portu w Gdyni

Obraz przedstawia wspólne zwiedzanie Oceanarium

W poniedziałek pojechaliśmy autobusem szynowym do Gdyni by tam, razem z przewodnikiem udać się na Plac Kaszubski, na Kamienną Górę, skąd podziwialiśmy przepiękną panoramę miasta. Byliśmy również w porcie, zwiedzaliśmy ORP Błyskawicę, widzieliśmy Dar Pomorza, Teatr Muzyczny, Oceanarium.  Nasi niemieccy koledzy mięli okazję zrobić zakupy w galerii handlowej – Riviera a późnym wieczorem wszyscy – cali i zdrowi wróciliśmy do Helu.

We wtorek rano pojechaliśmy pociągiem do Kościerzyny, w której spędziliśmy trzy dni. Mieszkaliśmy w domkach wspólnie z niemieckimi kolegami, zwiedzaliśmy miasto, byliśmy w muzeum akordeonów, muzeum ziemi Kościerskiej oraz muzeum kolejnictwa.

Obraz przedstawia wspólne spędzanie czasu w Kościerzynie  Obraz przedstawia zwiedzanie Kościerzyny

Obraz przedstawia zwiedzanie muzeum akordeonów  Obraz przedstawia zwiedzanie muzeum kolejnictwa

Przewodnim celem pobytu w centrum wypoczynkowo – sportowym „Szarlota” (w Kościerzynie) była integracja, wspólne poznawanie się, nauka akceptacji, współdziałania w grupie.

Obraz przedstawia integrację grup  Obraz przedstawia wspólnie spędzony czas na kręglach

Obraz przedstawia wspólne biesiadowanie przy ognisku  Obraz przedstawia zabawę dyskotekową

Czas płynął bardzo szybko zwłaszcza, że uczestniczyliśmy w wielu atrakcjach: bowling, aqua park, biesiada przy ognisku i zabawa dyskotekowa. Zmęczeni, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu, w czwartek wieczorem wróciliśmy do Helu, gdzie najwytrwalsi mogli jeszcze korzystac z zajęć na hali sportowej.

W piątek grupa niemiecka udała się na spacer po plaży, promenadą nad Bałtykiem – na Cypel Helski.

Obraz przedstawia wspólne zdjęcie grupy niemieckiej przy Kopcu Kaszubów

Wieczorem odbyło się oficjalne pożegnanie naszych kolegów z zachodniej granicy, w którym uczestniczył burmistrz Helu pan Adam Kohnke oraz z-ca pan Jarosław Pałkowski. Na tym spotkaniu oglądaliśmy zdjęcia ze wspólnie spędzonych dni i analizowaliśmy przebieg wymiany.

Obraz przedstawia oficjalne pożegnanie naszych kolegów z zachodniej granicy  Obraz przedstawia wspólne analizowanie przebiegu wymiany

W sobotę zdążyliśmy jeszcze przejść się Starówką w Gdańsku a o 18.30 nasi niemieccy przyjaciele odlecieli do swego kraju. Na lotnisku były łzy, tęsknoty, smutek, ale grupa polska odwiedzi Hermeskeil prawdopodobnie już w październiku 2016 roku.

Obraz przedstawia pożegnanie grupy niemieckiej  Obraz przedstawia pożegnanie grupy niemieckiej

Obraz przedstawia pożegnanie grupy niemieckiej

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim zaangażowanym bezinteresownie w pomoc przy realizacji programu wymiany: panu burmistrzowi Adamowi Kohnke, pani dyrektor ZSO w Helu – Irenie Sojeckiej, Alexowi Romero za tłumaczenie, pani Dorocie Romero za ugoszczenie grupy niemieckiej w swojej restauracji Lwiej Jamie, gdzie spożywali śniadania i gdzie odbył się wieczór pożegnalny, panu Darkowi Lobejko – za gościnę w Kuttrze, gdzie wszyscy zjedliśmy pyszny obiad, Zrzeszeniu Kaszubsko – Pomorskiemu i panu Tadeuszowi Muży za powitalny wieczór, przepyszne kanapki, ciasta i naukę alfabetu kaszubskiego, panu Irkowi Szczegielniakowi i barowi Hello za przygotowanie kebabów, Fokarium – za umożliwienie nam zwiedzenia muzeum Morświna i uczestniczenie w karmieniu fok, pani Bogumile Chruścikowskiej za ciekawe oprowadzenie nas po Gdyni.

Obraz przedstawia podziękowanie Alexowi Romero  Obraz przedstawia podziękowanie Dorocie Romero

Obraz przedstawia podziękowanie Zrzeszeniu Kaszubsko – Pomorskiemu i panu Tadeuszowi Muża  Obraz przedstawia podziękowanie panu Irkowi Szczegielniakowi i barowi Hello

Obraz przedstawia zwiedzanie Domu Morświna  Obraz przedstawia podziękowanie pani Bogumile Chruścikowskiej

Obraz przedstawia kibicowanie Polskiej drużynie w meczu piłki nożnej

Dziękujemy :-)

Anita Rzeczkowska i Norbert Górski

Więcej w galeri ZSO w Helu: Wymiana Polsko - Niemiecka 2015

DO GÓRY

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.

Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Twoja przeglądarka blokuje powiadomienia. Kliknij Bezpieczna (Secure) i kliknij Zezwalaj
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.